Cosmin Moldovan, CEO Moldovan Carmangerie, răspunde la întrebări puse de World Butchers’ Challenge 2025
Ce aspect al competiției așteptați cu cel mai mare interes anul acesta?
Aceasta este prima dată când o echipă din România participă la o competiție de o asemenea amploare, ceea ce este incredibil de incitant pentru noi. Sunt foarte curios să văd cum se vor prezenta măcelarii noștri și cum vor reuși să-și demonstreze abilitățile în condiții de „jocuri olimpice”. De asemenea, de-abia aștept să văd ce fac echipele concurente, cum abordează competiția, ce tehnici noi aduc și ce tăieturi unice prezintă. Este o ocazie rară de a învăța de la cei mai buni din industrie, de a aduna perspective și, ca să spun așa, de a „fura meserie”.
Care credeți că sunt abilitățile sau atributele cheie care vor defini echipele de top anul acesta?
Precizia, inovația, angajamentul față de procesarea cărnii fără risipă și o înțelegere profundă a selecției de calitate a cărnii sunt esențiale, cred eu. Totodată, experiența avută în competiții similare și capacitatea de a lucra sub presiunea timpului vor conta foarte mult pentru succes. Acest echilibru între măiestrie, originalitate, practici sustenabile și reziliența sub presiune va diferenția echipele de top.
Ne puteți descrie un moment memorabil dintr-o competiție anterioară care v-a impresionat?
Dat fiind că e prima noastră participare la WBC, asta e o întrebare la care vă voi da răspuns la anul. Cu siguranță, atunci voi avea nu unul, ci zeci de momente memorabile de povestit. 😊
Cum vedeți World Butchers’ Challenge influențând generațiile viitoare de măcelari?
World Butchers’ Challenge aduce vizibilitate acestui meșteșug și celebrează arta și măiestria implicate. Această expunere va inspira tinerii măcelari să urmărească excelența, să vadă munca lor ca pe un meșteșug și o carieră și să păstreze tradițiile în timp ce adoptă tehnici noi. Trebuie să recunosc că am decis înscrierea României la această competiție cu scopul de a aduce această meserie în atenția tinerei generații, de a o face atractivă și interesantă, astfel încât să putem să transmitem acest meșteșug mai departe.
Ce sfat ați da participanților aflați pentru prima dată la World Butchers’ Challenge?
În primul rând, să vizualizeze competițiile WBC anterioare ca să fie familiarizați cu ce se întâmplă acolo. Să-și creeze un concept creativ prin care să pună în valoare fiecare bucată de carne. În timpul competiției, să se concentreze pe punctele lor forte și să rămână fideli stilului propriu. Să își amintească că este o oportunitate rară de a-și prezenta abilitățile, așa că trebuie să fie calmi, să aibă încredere în pregătirea lor și să-și permită să se bucure de experiență.
Cum vă pregătiți pentru rolul de jurat într-o competiție atât de prestigioasă?
Revizuiesc criteriile de jurizare în detaliu și cercetez orice dezvoltare recentă în tehnicile de măcelărie. Înțelegerea stilurilor culturale și regionale ale concurenților este esențială, deoarece mă ajută să apreciez nuanțele și diversitatea pe care o aduc la masă. De asemenea, m-a ajutat foarte mult faptul că, pentru a forma echipa României, am făcut patru castinguri la nivel național, la care am fost jurat, iar după formarea echipei am participat constant la antrenamentele ei. În plus, am experiență ca jurat la cele două competiții Top Chef Măcelar din România, ceea ce m-a pregătit și mai bine pentru acest rol.
Cum vedeți evoluția măcelăriei de retail în următorul deceniu?
Măcelăria de retail va deveni probabil mai personalizată, cu accent pe sustenabilitate și trasabilitate. Consumatorii sunt mai conștienți de proveniența etică a produselor, așa că măcelarii se vor concentra pe transparență și educarea clienților, creând o clientelă mai informată și mai implicată. Cred că consumatorul va migra din supermarketuri către măcelăriile specializate, dar și spre partea de online, de unde vor putea achiziționa butcher boxes. Se vor dezvolta și servicii conexe, mai exact evenimente prin care o măcelărie poate să pună la dispoziție și servicii de grătar, BBQ, smoker. Carnea nu va mai fi un produs low cost, ci va deveni high cost și va trebui să punem fiecare parte anatomică în valoare.
Care credeți că este una dintre cele mai mari provocări cu care se confruntă industria măcelăriei în prezent?
Una dintre cele mai mari provocări este atragerea și formarea de profesioniști tineri și calificați. Industria trebuie să depășească percepțiile învechite, să evidențieze măcelăria modernă ca o profesie creativă și satisfăcătoare, pentru a încuraja noi talente. Carnea și preparatele din carne au o imagine „proastă” în media, deoarece se promovează un consum cât mai redus de preparate procesate pentru un stil de viață sănătos. Această percepție reprezintă un obstacol semnificativ pentru măcelari, care trebuie să sublinieze calitatea, sustenabilitatea și măiestria din spatele produselor lor.
Există tendințe emergente în industria măcelăriei (sau în industrii mai largi care ar putea influența măcelarii) pe care considerați că profesioniștii din industrie ar trebui să le urmărească?
Achiziționarea sustenabilă și etică este o tendință din ce în ce mai importantă, alături de utilizarea tehnologiei pentru tăierea de precizie și gestionarea inventarului. În plus, alternativele pe bază de plante sau carnea obținută în laborator câștigă popularitate, ceea ce ar putea încuraja măcelarii să-și diversifice oferta sau să dezvolte noi abilități.
Lasa un comentariu